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유니티 엔진

Unity Look Dev 기능 / 유니티 룩뎁 기능

by 대마왕J 2017. 6. 5.

PBS가 되면서 이미지를 컨펌하는 방법이 바뀌었습니다. 

그것은 '게임 내에서 예쁜것만 보는게 아니라, 주변 환경과 함께 반응하는 것을 보는 것' 이 되어 버렸지요 


그래서 유니티도 언리얼처럼 독립된 창에서 셰이딩을 확인할 수 있는 룩뎁 창을 만들었습니다. 



Look Dev

Introduction

Look Dev is an experimental image-based lighting tool that allows you to check and compare different Assets through a viewer to ensure they are correctly authored for various lighting conditions. It also allows you to debug Assets where required. Load Assets in as Prefabs for the best experience.

룩뎁은 다양한 조명 컨디션에서 올바르게 제작되었는지를 확인하기 위해 여러 어셋들을 체크하고 비교할 수 있는 실험용"이미지 기반 라이팅" 툴입니다. (주 : 마모셋 같은거죠)
이것은 또한 필요하면 어셋을 디버그 할 수도 있습니다. 
최고의 실험을 위해서 어셋을 프리팹으로 불러오세요

Asset validation 어셋 검증

Asset validation is the process of confirming that Assets are authored correctly so they behave as expected in different lighting environments.

어셋 검증은 어셋이 제대로 작성되었고 그래서 다른 라이팅 환경에서도 기대한 것 처럼 나오게 될 것인지를 확인하는 프로세스입니다. 

You must validate using HDRI. HDRI is a type of real-world lighting with incredibly high detail. As such, it offers a perfect lighting rig that would be difficult to create by hand. By using such an accurate lighting environment to test an Asset, you can determine whether the Asset itself or the game’s lighting is causing any poor visual quality.

반드시 HDRI 를 사용해서 검증하세요. HDRI는 엄청난 하이 디테일의 리얼 월드 라이팅 타입입니다. 따라서, 손으로 만든것과는 다른 완벽한 라이팅 도구를 제공합니다. 이런 정확한 라이팅 환경에서 어셋을 테스팅하면, 당신은 안좋은 비주얼 퀄리티에서 어셋 자체의 문제인지 게임의 라이팅 문제인지 확인할 수 있습니다. 

ㅇTo learn more about creating HDRI environments, see documentation on the HDRI view.

HDRI 환경에 대해 더 배우려면 문서를 확인하세요 

Look Dev allows you to load two different Assets in two different views. This is useful for comparison. For example, an Art Director can check that a new Asset matches the art direction guidelines of a reference Asset.
룩 뎁은 두 개의 다른 어셋을 두 개의 다른 뷰에서 로드할 수 있습니다. 이것은 비교할때 유용하죠. 예를 들어서 , 아트 디렉터는 새로운 어셋이 아트 디렉션 레퍼런스 어셋과 일치하는지 확인할 수 있습니다. 

Who should use Look Dev?
누가 룩뎁을 사용해야 하는가?

Look Dev is mainly designed for texture artists, modelling artists, lighting artists, artistic directors, outsourcing managers and anybody else involved in the visual art style of a project.
룩뎁은 주로 텍스쳐 아티스트, 모델링 아티스트, 라이팅 아티스트, 아트 디렉터, 아웃소싱 메니져와 비주얼 스타일에 관계된 프로젝트의 모든 사람들을 위해 디자인되었습니다. 

Rather than using multiple tools to visualise and validate new content, Look Dev allows everybody to visualize the Asset the same way. This means that you can validate the Asset immediately because how it appears in the tool is the same as how it appears in the finished project.
여러 가지 툴을 이용해서 새로운 콘텐츠를 비주얼라이즈하고 검증하는 것 보다, 룩뎁은 모두 같은 방식으로 어셋을 볼 수 있습니다. 이것은 즉 당신은 어셋을 바로 검증할 수 있다는 겁니다. 왜냐면 툴에 보이는게 프로젝트에 마지막으로 보이는거랑 같다는 거니까요 .

Note that while Look Dev is intended for artists, it is not an artistic tool. It is only intended to be used for Asset visualization and validation.
룩뎁은 아티스트를 대상으로 하지만 아트 툴은 아닙니다. 이것은 오직 어셋 검증과 비주얼라이제이션을 위한 것입니다. 

Initial setup 초기설정

Before using Look Dev, you need to make sure Unity is set up for the best results:
룩뎁을 사용하기 이전에 유니티가 최상의 결과를 얻을 수 있게 셋팅해야 합니다. 

  • Go to Player Settings (menu: Edit > Project Settings > Player) and navigate to Other Settings.
  • Set the Rendering Path to Deferred and the Color Space to Linear
    렌더패스를 디퍼드로 설정하고 칼라 스페이스를 리니어로 설정하십시오.

Look Dev always uses these settings, independently of the project settings, so changing these settings in your project ensures that what you see in the Look Dev viewer matches what you see in the Scene view.
룩뎁은 프로젝트와는 상관없이 언제나 이 셋팅을 사용합니다 (주: 어이 그럼 포워드에 감마를 해야 하는 상황이라면 쓸모없단 거잖아) 
그래서 프로젝트도 이렇게 셋팅을 변경하면 룩뎁 뷰어에서 보는것과 똑같아집니다. 

Known issues 알려진 문제

When a skybox uses a cube map with a specular convolution type, it produces a blurry result in smaller rendering windows. Use a large window when using Look Dev in this context.
스카이박스에 스피어 유형 타입의 큐브맵을 사용하면, 작은 렌더링 윈도우에서 블러 스러운 결과가 나타납니다. 이 컨텍스트에서 룩뎁을 사용할 때 큰 창을 사용하십시오. 

Known issue: skybox can produce a blurry result in certain circumstances
Known issue: skybox can produce a blurry result in certain circumstances


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